Istilah konstruktivisme ini merujuk kepada idea bahawa pelajar membina pengetahuan untuk
diri mereka sendiri. Setiap pelajar secara individu(dan sosial) membina makna contoh seperti
dia belajar membina makna bagi sesuatu pembelajaran. Konstruktivisme juga berasaskan
pandangan bahawa proses pembelajaran adalah aktif dan dinamik. Ia berkembang sedikit
demi sedikit sepanjang hayat seorang individu. Dalam erti kata lain, apa yang dilalui dalam
kehidupan seorang individu merupakan himpunan kesemua pengalaman yang
dialami oleh manusia. Seseorang individu akan membina atau konstruk ilmu pengetahuan
dengan usaha sendiri dan bukan menguasainya daripada orang lain semasa proses ini.
Pembinaan ilmu adalah
satu proses semulajadi. Menurut penyokong konstruktivis, apabila manusia
berhadapan dengan sesuatu yang tidak diketahui, mereka ingin memahaminya.
Naluri mereka akan mengaitkan maklumat baru dengan pengetahuan yang sedia ada
supaya ia menjadi satu informasi yang bermakna (Jonassen, 1996;Jones et al,
1993). Jean Piaget, Jerome Bruner, Lev Vygotsky, John Dewey dan Seymour Papert
adalah antara tokoh-tokoh mazhab konstruktivisme terdiri daripada ahli-ahli
psikologi dan pakar pendidikan. Menurut teori konstuktivisme, pengetahuan adalah
produk minda yang dibina (konstruk) dengan pengalaman dan input baru yang
diterima melalui deria-deria sebagai hasil persepsi.
Murid-murid akan membina makna bagi setiap fenomena di sekelilingnya melalui
refleksi. Mereka akan menjana peraturan dan panduan mental sendiri agar memahami dunia
sekeliling seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu,
pembelajaran mereka dipengaruhi oleh cara sesuatu topik dipersembahkan oleh guru-guru
dan kualiti pengalaman yang ada pada murid-murid.
Murid-murid akan membina makna bagi setiap fenomena di sekelilingnya melalui
refleksi. Mereka akan menjana peraturan dan panduan mental sendiri agar memahami dunia
sekeliling seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu,
pembelajaran mereka dipengaruhi oleh cara sesuatu topik dipersembahkan oleh guru-guru
dan kualiti pengalaman yang ada pada murid-murid.
PRINSIP-PRINSIP
PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktif di mana pelajar menggunakan input deria dan membina makna daripadanya. Rumusan yang lebih tradisional idea ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu; di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar..
Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktif di mana pelajar menggunakan input deria dan membina makna daripadanya. Rumusan yang lebih tradisional idea ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu; di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar..
Kedua, manusia belajar cara belajar
kerana mereka belajar, dimana pembelajaran terdiri membina makna dan membina
sistem makna. Sebagai contoh, jika kita belajar mengenalpasti sela masa dalam
jadual waktu dalam mata pelajaran matematik, kita akan belajar makna jadual
dalam masa yang sama. Setiap makna kita membina membuatkan kita lebih berupaya
untuk memberi makna bagi sensasi lain yang boleh dimuatkan dalam corak yang
sama.
Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara hands-on sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktiviti-aktiviti yang melibatkan minda serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif).
Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara hands-on sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktiviti-aktiviti yang melibatkan minda serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif).
Seterusnya, pembelajaran melibatkan
bahasa, bahasa yang kita gunakan mempengaruhi pembelajaran. Pada peringkat
empirik, penyelidik telah mendapati bahawa individu bercakap kepada diri mereka
semasa belajar. Pada peringkat yang lebih umum, Vigotsky menegaskan bahawa
bahasa dan pembelajaran adalah berkait saling berkaitan. Perkara ini jelas
ditekankan dalam merujuk kepada keperluan untuk menghormati bahasa ibunda.
Bahasa ibunda haruslah sebagai bahasa pengantar utama bagi memudahkan proses
pembelajaran.
Prinsip yang kelima pula
menyatakan pembelajaran adalah aktiviti sosial, dimana pembelajaran kita
berkaitrapat hubungan kita dengan manusia yang lain, guru-guru, rakan-rakan,
keluarga serta kenalan kasual. Kita lebih cenderung untuk berjaya dalam usaha
kami untuk mendidik jika kita mengiktiraf prinsip ini dan bukannya cuba untuk
mengelakkan ia. Kebanyakan pendidikan tradisional, seperti yang ditegaskan
Dewey, lebih terarah kepada mengasingkan pelajar semua daripada interaksi
sosial, dan ke arah melihat pendidikan sebagai satu-satu hubungan antara
pelajar dan bahan objektif yang perlu dipelajari. Sebaliknya, pendidikan
progresif (untuk terus menggunakan formulasi Dewey) mengiktiraf aspek sosial
pembelajaran dan menggunakan perbualan, interaksi dengan orang lain, dan
aplikasi pengetahuan sebagai aspek penting pembelajaran.
Pembelajaran juga adalah kontekstual, bermaksud kita
belajar dalam hubungan apa lagi yang kita tahu, apa yang kita percaya,
prasangka kita dan kebimbangan kita. Ia menjadi jelas bahawa ini sebenarnya
adalah akibat dari idea bahawa pembelajaran adalah aktif dan sosial. Kita tidak
boleh mengelakan suatu pembelajaran dari kehidupan harian.
Selain itu, pengetahuan juga
diperlukan untuk seseorang itu belajar. Adalah sesuatu yang tidak mungkin untuk
sesorang itu mengasimilasikan pengetahuan baru tanpa mempunyai beberapa
struktur yang dikembangkan dari pengetahuan sebelumnya untuk dibina. Lebih banyak
kita tahu, lebih banyak kita boleh belajar. Oleh itu, sebarang usaha untuk
mengajar mesti dihubungkan dengan keadaan pelajar, mesti diwujudkan laluan ke
arah subjek bagi pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada.
Prinsip yang kelapan pula
adalah mempelajari sesuatu perkara
memerlukan masa, pembelajaran bukanlah terbina secara serta-merta. Untuk
pembelajaran yang signifikan, kita perlu melewati semula idea, cuba untuk
bermain dengan idea-idea bagi menyesuaikan dengan pengajaran dan menggunakan
idea-idea. Ini tidak boleh berlaku dalam 5-10 minit . Jika anda memikirkan
tentang apa yang anda telah belajar, anda akan menyedari bahawa ia adalah hasil
dari sesuatu pengulangan pendedahan dan pemikiran.
Prinsip yang terakhir pula menegaskan bahawa motivasi adalah satu komponen penting
dalam pembelajaran. Bukan sahaja membantu pembelajaran, motivasi juga adalah penting
untuk pembelajaran. Idea motivasi ini diilhamkan untuk merangkumi pemahaman cara di mana
pengetahuan yang boleh digunakan. Melainkan kita tahu "sebab mengapa", kita tidak boleh
sangat terlibat dalam menggunakan pengetahuan yang boleh diterapkan dalam diri kita.
CIRI-CIRI PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVISME
Ciri paling penting
pembelajaran konstruktivisme ialah murid-murid bertanggungjawab ke atas
pembelajarannya.Guru-guru mesti sedar tentang corak mental pelajar yang
membantu mereka mengerti dunia dan membuat andaian-andaian untuk menyokong
pemikiran mereka. Dalam teori konstruktivisme, pembelajaran bukan merupakan
satu proses penghafalan maklumat di mana jawapan betul diberikann oleh
guru-guru.
Justeru itu, pembelajaran mesti
bermula dengan isu-isu yang berkait rapat dengan minat dan naluri ingin tahu
murid-murid.Pemahaman sesuatu topic pembelajaran harus dibuat secara menyeluruh
dan sebagai kaitan di antara bahagia-bahagian yang kecil.Jusyeru itu,
pembelajaran berpusatkan kepada penguasaan konsep-konsep asas.
Guru-guru juga harus mendorong
proses pembelajaran murid-murid dengan mengemukakan soalan-soalan terbuka yang
sering mengadakan perbincangan kumpulan di kalangan murid-murid.
Teori konstruktivis tidak
menggalakkan pernilaian sumatif yang berpusat ; sebaliknya, penilaian harus
formatif dan berterusan dan dijalankan serentak dengan proses pembinaan dan
penguasaan ilmu. Oleh yang demikian, penggubal kukirikulum konstraktivis perlu
menggalakkan pembinaan kurikulum yang dinamik dan berubah-berubah berdasarkan
pengetahuan sedia ada individu serta penyelesaian masalah secara praktikal.
No comments:
Post a Comment