Thursday 25 April 2013

Pembelajaran konstruktivisme



Istilah konstruktivisme ini merujuk kepada idea bahawa pelajar membina pengetahuan untuk

diri mereka sendiri. Setiap pelajar secara individu(dan sosial) membina makna contoh seperti

dia belajar membina makna bagi sesuatu pembelajaran. Konstruktivisme juga berasaskan

pandangan bahawa proses pembelajaran adalah aktif dan dinamik. Ia berkembang sedikit

demi sedikit sepanjang hayat seorang individu. Dalam erti kata lain, apa yang dilalui dalam

kehidupan seorang individu merupakan himpunan kesemua pengalaman yang

dialami oleh manusia. Seseorang individu akan membina atau konstruk ilmu pengetahuan

dengan usaha sendiri dan bukan menguasainya daripada orang lain semasa proses ini.

Pembinaan ilmu adalah satu proses semulajadi. Menurut penyokong konstruktivis, apabila manusia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diketahui, mereka ingin memahaminya. Naluri mereka akan mengaitkan maklumat baru dengan pengetahuan yang sedia ada supaya ia menjadi satu informasi yang bermakna (Jonassen, 1996;Jones et al, 1993). Jean Piaget, Jerome Bruner, Lev Vygotsky, John Dewey dan Seymour Papert adalah antara tokoh-tokoh mazhab konstruktivisme terdiri daripada ahli-ahli psikologi dan pakar pendidikan. Menurut teori konstuktivisme, pengetahuan adalah produk minda yang dibina (konstruk) dengan pengalaman dan input baru yang diterima melalui deria-deria sebagai hasil persepsi.

            Murid-murid akan membina makna bagi setiap fenomena di sekelilingnya melalui

refleksi. Mereka akan menjana peraturan dan panduan mental sendiri agar memahami dunia

sekeliling seperti dalam rumah, sekolah dan komuniti hidup seharian. Dengan itu,

pembelajaran mereka dipengaruhi oleh cara sesuatu topik dipersembahkan oleh guru-guru

dan kualiti pengalaman yang ada pada murid-murid.



PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Prinsip yang pertama, pembelajaran adalah satu proses yang aktif di mana pelajar menggunakan input deria dan membina makna daripadanya. Rumusan yang lebih tradisional idea ini melibatkan istilah pelajar yang aktif (istilah Dewey) menekankan bahawa pelajar perlu melakukan sesuatu; di mana pembelajaran bukanlah penerimaan pasif pengetahuan, ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar..
            Kedua, manusia belajar cara belajar kerana mereka belajar, dimana pembelajaran terdiri membina makna dan membina sistem makna. Sebagai contoh, jika kita belajar mengenalpasti sela masa dalam jadual waktu dalam mata pelajaran matematik, kita akan belajar makna jadual dalam masa yang sama. Setiap makna kita membina membuatkan kita lebih berupaya untuk memberi makna bagi sensasi lain yang boleh dimuatkan dalam corak yang sama.

   Selain itu, peranan tindakan yang sangat penting dalam membina makna adalah mental: ia berlaku dalam minda. Tindakan fizikal, pengalaman secara hands-on sangat diperlukan untuk pembelajaran, terutamanya bagi kanak-kanak. Bagi mengukuhkan lagi pembelajaran, kita juga perlu menyediakan aktiviti-aktiviti yang melibatkan minda serta fizikal (Dewey menyebut aktiviti ini sebagai reflektif).
            Seterusnya, pembelajaran melibatkan bahasa, bahasa yang kita gunakan mempengaruhi pembelajaran. Pada peringkat empirik, penyelidik telah mendapati bahawa individu bercakap kepada diri mereka semasa belajar. Pada peringkat yang lebih umum, Vigotsky menegaskan bahawa bahasa dan pembelajaran adalah berkait saling berkaitan. Perkara ini jelas ditekankan dalam merujuk kepada keperluan untuk menghormati bahasa ibunda. Bahasa ibunda haruslah sebagai bahasa pengantar utama bagi memudahkan proses pembelajaran.
             Prinsip yang kelima pula menyatakan pembelajaran adalah aktiviti sosial, dimana pembelajaran kita berkaitrapat hubungan kita dengan manusia yang lain, guru-guru, rakan-rakan, keluarga serta kenalan kasual. Kita lebih cenderung untuk berjaya dalam usaha kami untuk mendidik jika kita mengiktiraf prinsip ini dan bukannya cuba untuk mengelakkan ia. Kebanyakan pendidikan tradisional, seperti yang ditegaskan Dewey, lebih terarah kepada mengasingkan pelajar semua daripada interaksi sosial, dan ke arah melihat pendidikan sebagai satu-satu hubungan antara pelajar dan bahan objektif yang perlu dipelajari. Sebaliknya, pendidikan progresif (untuk terus menggunakan formulasi Dewey) mengiktiraf aspek sosial pembelajaran dan menggunakan perbualan, interaksi dengan orang lain, dan aplikasi pengetahuan sebagai aspek penting pembelajaran.
            Pembelajaran  juga adalah kontekstual, bermaksud kita belajar dalam hubungan apa lagi yang kita tahu, apa yang kita percaya, prasangka kita dan kebimbangan kita. Ia menjadi jelas bahawa ini sebenarnya adalah akibat dari idea bahawa pembelajaran adalah aktif dan sosial. Kita tidak boleh mengelakan suatu pembelajaran dari kehidupan harian.
            Selain itu, pengetahuan juga diperlukan untuk seseorang itu belajar. Adalah sesuatu yang tidak mungkin untuk sesorang itu mengasimilasikan pengetahuan baru tanpa mempunyai beberapa struktur yang dikembangkan dari pengetahuan sebelumnya untuk dibina. Lebih banyak kita tahu, lebih banyak kita boleh belajar. Oleh itu, sebarang usaha untuk mengajar mesti dihubungkan dengan keadaan pelajar, mesti diwujudkan laluan ke arah subjek bagi pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada.
            Prinsip yang kelapan pula adalah  mempelajari sesuatu perkara memerlukan masa, pembelajaran bukanlah terbina secara serta-merta. Untuk pembelajaran yang signifikan, kita perlu melewati semula idea, cuba untuk bermain dengan idea-idea bagi menyesuaikan dengan pengajaran dan menggunakan idea-idea. Ini tidak boleh berlaku dalam 5-10 minit . Jika anda memikirkan tentang apa yang anda telah belajar, anda akan menyedari bahawa ia adalah hasil dari sesuatu pengulangan pendedahan dan pemikiran.
           
          Prinsip yang terakhir pula menegaskan bahawa motivasi adalah satu komponen penting

dalam pembelajaran. Bukan sahaja membantu pembelajaran, motivasi juga adalah penting

untuk pembelajaran. Idea motivasi ini diilhamkan untuk merangkumi pemahaman cara di mana

pengetahuan yang boleh digunakan. Melainkan kita tahu "sebab mengapa", kita tidak boleh

sangat terlibat dalam menggunakan pengetahuan yang boleh diterapkan dalam diri kita.

CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME



Ciri paling penting pembelajaran konstruktivisme ialah murid-murid bertanggungjawab ke atas pembelajarannya.Guru-guru mesti sedar tentang corak mental pelajar yang membantu mereka mengerti dunia dan membuat andaian-andaian untuk menyokong pemikiran mereka. Dalam teori konstruktivisme, pembelajaran bukan merupakan satu proses penghafalan maklumat di mana jawapan betul diberikann oleh guru-guru.
            Justeru itu, pembelajaran mesti bermula dengan isu-isu yang berkait rapat dengan minat dan naluri ingin tahu murid-murid.Pemahaman sesuatu topic pembelajaran harus dibuat secara menyeluruh dan sebagai kaitan di antara bahagia-bahagian yang kecil.Jusyeru itu, pembelajaran berpusatkan kepada penguasaan konsep-konsep asas.
            Guru-guru juga harus mendorong proses pembelajaran murid-murid dengan mengemukakan soalan-soalan terbuka yang sering mengadakan perbincangan kumpulan di kalangan murid-murid.
            Teori konstruktivis tidak menggalakkan pernilaian sumatif yang berpusat ; sebaliknya, penilaian harus formatif dan berterusan dan dijalankan serentak dengan proses pembinaan dan penguasaan ilmu. Oleh yang demikian, penggubal kukirikulum konstraktivis perlu menggalakkan pembinaan kurikulum yang dinamik dan berubah-berubah berdasarkan pengetahuan sedia ada individu serta penyelesaian masalah secara praktikal.


No comments:

Post a Comment