Thursday 25 April 2013

Pembelajaran masteri

Pembelajaran masteri merupakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang

berfokuskan penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang diajar. Manakala menurut

falsafah Bloom menyatakan bahawa semua atau hampir semua murid boleh menguasai

sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan

yang sesuai serta masa yang mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai

pembelajarannya
KONSEP PEMBELAJARAN MASTERI

Pembelajaran Masteri merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang diharapkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum ke unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini memerlukan proses pengajaran dan pembelajaran yang terancang dan berkualiti serta memberi fokus kepada masa pembelajaran yang diperlukan. Dalam proses melaksanakan pembelajaran masteri, cabaran utamanya ialah menyediakan masa yang mencukupi untuk mengatur strategi-strategi pembelajaran untuk memastikan semua pelajar akan mencapai keupayaan yang sama
Kesimpulannya, Pembelajaran Masteri ialah satu kaedah pengajaran secara individu yang

berstruktur dan dibahagikan kepada unit-unit kecil pengetahuan serta kemahiran yang akan

dipelajari. Pembelajaran secara ini memerlukan pelajar menguasai hasil pembelajaran

sesuatu unit pembelajaran sebelum ke unit pembelajaran seterusnya.

TUJUAN PEMBELAJARAN MASTERI
Tujuan Pembelajaran Masteri adalah untuk memastikan semua pelajar mencapai objektif pelajaran dan membolehkan masa yang mencukupi untuk setiap pelajar mencapainya.
Pembelajaran masteri perlu dilaksanakan kerana guru perlu mengetahui bahawa murid mempunyai kebolehan dan keperluan yang berbeza antara satu sama lain seperti kebolehan membaca dan kebolehan menulis. Seterusnya, murid memerlukan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dan berkesan. Ini disebabkan oleh kebolehan setiap murid untuk memahami sesuatu pembelajaran berbeza seperti sesetengah murid mudah memahami pembelajaran melalui aktiviti nyanyian. Akhirnya, murid mesti menguasai pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diajarkan. Perkara ini untuk memastikan tiada murid yang tercicir dalam pengajaran dan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment