Monday 22 April 2013

Perkaitan antara cabang falsafah dengan falsafah pendidikan kebangsaan.


Bagaimanakah cabang falsafah ini berkaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan?

Cabang falsafah iaitu ;

  1. Metafizik
  2.  Epistemologi
  3. Aksiologi
  4.  Logik

Cabang falsafah yang utama iaitu metafizik adalah berkaitan dengan FPK melalui pengenalan segala ilmu atau maklumat yang tidak dapat dilihat. Pengenalan konsep atau falsafah ini adalah amat sukar untuk mendapatkan jawapan yang tepat kerana ia lebih bersifat subjektif. Dalam sistem pendidikan negara, cabang ini digunapakai dan dianggap bersesuaian kerana sesetengah subjek atau ilmu dikatakan tidak dapat diukur ketepatan dan disukat akan kandungan jawapannya. Ia masih boleh diterima selagi ia bersesuaian dengan kehendak.

Manakala cabang epistemologi pula, yang lebih dikenali sebagai teori ilmu yang mengkaji ilmu dan kepercayaan. Cabang yang berasal dari perkataan Yunani ' episteme' yang bermaksud ilmu dan sains dan logos bermaksud keterangan. Cabang ini berkaitan dengan FPK berikutan kajiannya yang melangkaui bidang ilmu yang luas. Bidang-bidang ilmu yang terdapat akan dikelas dan dikategorikan mengikut fungsinya. 

Aksiologi iaitu 'nilai' dari perkataan Yunani yang mempersoalkan tentang baik-buruk, cantik-hodoh, atau benar-salah. Aksiologi pula dikelaskan pula kepada 2 bahagian iaitu etika dan estetika. Etika menekankan tentang kebaikan tingkahlaku manusia, mayarakat atau kehidupan. Ianya pula dikategorikan kepada 3 cabang iaitu Meta Ethics- kajian tentang konsep etika, Normative Ethics- kajian bagaimana menentukan nilai etika, dan Applied Ethics- kajian tetang penggunaan etika. Manakala estetika pula merujuk kepada kriteria bagi kecantikan dalam kesenian, alam sekeliling dan kehidupan. Dalam FPK, ada menekankan tentang kepetingan terhadap pendidik dalam mengingatkan masyarakat tentang kebaikan menjaga kehidupan sebagai contoh, subjek pendidikan Sivik Kewarganegaraan yang menekankan aspek tatatertib dan adab dalam kehidupan seharian. 

Cabang falsafah logik iaitu menerangkan antara hubungan idea-idea di samping memberi alasan bagi jawapan yang diberi. Terdapat 2 jenis bagi cabang ini iaitu deduksi dan induksi. Deduksi bermula dengan butiran khusus, diteruskan dengan mencari contoh yang relevan bagi menerangkan kesimpulan ini dan seterusnya butiran dihasil secara logik. Manakala deduktif adalah sebaliknya, iaitu bermula dengan kesimpulan umum, kemudian memberi contoh yang relevan bagi menerangkan kesimpulan ini dan seterusnya butiran dihasil secara logik. Ini berkaitan dengan FPK berikutan digunakan dalam pembelajaran untuk mendapatkan komunikasi yang lebih berkesan antara pendidik dengar pelajar. Hal ini dapat mengingkatkan kefahaman pelajar seterusnya memahami akan pembelajarannya.
Bagaimanakah cabang falsafah ini berkaitan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan?

Cabang falsafah iaitu ;
1. Metafizik
2. Epistemologi
3. Aksiologi
4. Logik

Cabang falsafah yang utama iaitu metafizik adalah berkaitan dengan FPK melalui pengenalan segala ilmu atau maklumat yang tidak dapat dilihat. Pengenalan konsep atau falsafah ini adalah amat sukar untuk mendapatkan jawapan yang tepat kerana ia lebih bersifat subjektif. Dalam sistem pendidikan negara, cabang ini digunapakai dan dianggap bersesuaian kerana sesetengah subjek atau ilmu dikatakan tidak dapat diukur ketepatan dan disukat akan kandungan jawapannya. Ia masih boleh diterima selagi ia bersesuaian dengan kehendak.

Manakala cabang epistemologi pula, yang lebih dikenali sebagai teori ilmu yang mengkaji ilmu dan kepercayaan. Cabang yang berasal dari perkataan Yunani ' episteme' yang bermaksud ilmu dan sains dan logos bermaksud keterangan. Cabang ini berkaitan dengan FPK berikutan kajiannya yang melangkaui bidang ilmu yang luas. Bidang-bidang ilmu yang terdapat akan dikelas dan dikategorikan mengikut fungsinya.

Aksiologi iaitu 'nilai' dari perkataan Yunani yang mempersoalkan tentang baik-buruk, cantik-hodoh, atau benar-salah. Aksiologi pula dikelaskan pula kepada 2 bahagian iaitu etika dan estetika. Etika menekankan tentang kebaikan tingkahlaku manusia, mayarakat atau kehidupan. Ianya pula dikategorikan kepada 3 cabang iaitu Meta Ethics- kajian tentang konsep etika, Normative Ethics- kajian bagaimana menentukan nilai etika, dan Applied Ethics- kajian tetang penggunaan etika. Manakala estetika pula merujuk kepada kriteria bagi kecantikan dalam kesenian, alam sekeliling dan kehidupan. Dalam FPK, ada menekankan tentang kepetingan terhadap pendidik dalam mengingatkan masyarakat tentang kebaikan menjaga kehidupan sebagai contoh, subjek pendidikan Sivik Kewarganegaraan yang menekankan aspek tatatertib dan adab dalam kehidupan seharian.

Cabang falsafah logik iaitu menerangkan antara hubungan idea-idea di samping memberi alasan bagi jawapan yang diberi. Terdapat 2 jenis bagi cabang ini iaitu deduksi dan induksi. Deduksi bermula dengan butiran khusus, diteruskan dengan mencari contoh yang relevan bagi menerangkan kesimpulan ini dan seterusnya butiran dihasil secara logik. Manakala deduktif adalah sebaliknya, iaitu bermula dengan kesimpulan umum, kemudian memberi contoh yang relevan bagi menerangkan kesimpulan ini dan seterusnya butiran dihasil secara logik. Ini berkaitan dengan FPK berikutan digunakan dalam pembelajaran untuk mendapatkan komunikasi yang lebih berkesan antara pendidik dengar pelajar. Hal ini dapat mengingkatkan kefahaman pelajar seterusnya memahami akan pembelajarannya.

                                                                         DEDUKTIF
                                                                          INDUKTIF

No comments:

Post a Comment